4. fejezet: Gyakorold a különböző szándékok elkülönítését

4.1. Cél(ozz) és szövegelj! – Mémgyártás hozott anyagból

Ugyanahhoz a képhez vagy videóhoz különböző szövegek is kapcsolhatók, és a különböző szövegeknek más és más hatása lehet, attól függően, hogy mi a közlő szándéka, célja. Az alábbi képhez írj három rövid, mémesítő szöveget úgy, hogy:

  • az első mém célja legyen provokáció,
  • a másodiké szórakoztatás,
  • a harmadiké pedig eladás.

4.2. Egymásba simuló szándékok

Egy közlésnek többféle célja lehet egyszerre. Nézd meg az alábbi videót, majd írd le és egy-egy mondattal indokold, hogy a hat megismert cél közül melyek jelennek meg szerinted a videóban!

4.3. A műfaji sokféleség erősítheti az elsődleges közlői szándékot

Nézd végig az alábbi videót, és válaszolj a lenti kérdésekre:

A kvíz kitöltése után olvasd el magyarázatainkat is!

Az eredményed

#1. Melyik a nagyobb: a baktérium vagy a vírus?

A helyes válasz: a baktérium.

#2. A vírus vagy a baktérium esetében segít-e az antibiotikum?

A helyes válasz: a baktérium.

#3. Mi lehetett az elsődleges közlői szándék?

A közlő elsődleges célja a tájékoztatás: a szerző be akarja mutatni a vírusok és baktériumok közötti főbb különbségeket. 

#4. Milyen további közlői szándékot ismertél fel a videóban?

A videó készítője szórakoztató elemek segítségével próbálja elérni, hogy a tájékoztatással közölni kívánt ismereteket könnyebben megjegyezd. Szemléletes grafikákkal, vicces hasonlatokkal, esetenként szokatlan szóhasználattal mutatja be a vírusok és baktériumok közötti különbségeket. Néha még saját magát is kigúnyolja, amikor már túl mélyre nyúl a témában, például amikor kifejti a DNS szó jelentését, és közben bekapcsolja a káromkodásszűrő pittyegést.

Beküldöm

5. Miért jó, ha meg tudod különböztetni az egyes szándékokat?

A szándékok feltárása abban segít, hogy helyesen kezeld az adott információt.

Tegyük fel, hogy látsz egy terméktesztet a YouTube-on, amely kiváló véleménnyel van egy általad kinézett termékről. Mit teszel ilyenkor? Vágyaidban megerősítve szaladsz megvásárolni a terméket?

KELL!(?) (Forrás: giphy.com)

Vagy előbb megnézed, nincs-e valami jele annak, hogy a videó készítője esetleg elfogult volt-e? Ha felfedezed az eladás szándékát, legyen az akár egy kósza reklámos #hashtag, már kisebb az esélye annak, hogy vásárlás után csalódás érjen.

Vagy egy másik példa: látsz egy kommentár nélküli biztonsági kamerás felvételt a YouTube-on, amelyen biztonsági őrök lökdösnek ki az áruházból egy embert. Mit teszel? Felháborodásodnak azonnal hangot adsz a Facebookon, és petíciót indítasz a felelősök kézrekerítésére?

Grrrrrrrrr%/=!((*/% (Forrás: giphy.com)

Vagy esetleg tudatosítod magadban, hogy ez csupán egy dokumentációs céllal készült felvétel (amelyen például nem láthatók a kamera hatósugarán kívül történt előzmények), és ítélkezés helyett inkább utánakeresel más forrásokban is a történetnek?

És akkor most – az anyag végéhez közeledve – nézzük meg újra, mire érdemes figyelni az egyes szándékok mentén létrehozott tartalmak befogadásakor (kattints az egyes kategóriákra a jellemzők megismeréséhez):

6. Összefoglaló kvíz

Az alábbi feladatsorral ellenőrizheted, sikerült-e megérteni a hatféle közlő szándék közötti különbségeket.

7. Fogalomtár

Az alábbiakban néhány olyan kifejezést értelmezünk, amelyek előjöttek ugyan a tananyagban, de ott nem foglalkoztunk a megmagyarázásukkal.