2.4. Történetmesélő reklámok

A cégek imádják a jó történeteket, mert rajtuk keresztül egyszerűen és hatékonyan terjeszthetik üzeneteiket, építhetnek közösséget. Ennek érdekében nap mint nap jó sztorikkal bombáznak minket. Ezek a történetek nem feltétlenül igazak, de nem is ez a lényege, hanem hogy megragadjanak a fejedben, és te is terjeszd őket – a márka vagy termék hírével együtt.

Az alábbi videó egy abszurd humorú reklám. Az egymással rivalizáló Twix-gyárakról szóló reklámmal a cég nem megtéveszteni akarta a nézőket, hanem egy olyan össznépi, vicces sztorizást elindítani, amely hosszú távon növelheti terméke eladásait.

2.5. Reklámmal megszakított videók és playlistek

Bár könnyen felismerhetők, mégis sok bosszúságot okozhatnak mind a YouTube-videók elindulását késleltető hirdetések, mind pedig a Spotify zeneszámok közé ékelt, ismétlődő és unalmas reklámbetétek.

Hasonlóan a tévés reklámokhoz, az online világban is ugyanaz a magyarázata ennek a hirdetési formának: valakinek ki kell fizetnie az “ingyenes” tartalom előállításának költségeit. Ez lehetsz például te, amikor előfizetsz egy szolgáltatásra: például a Spotify prémium csomagjára a reklámmentes zenehallgatáshoz. Ha azonban úgy döntesz, hogy ingyen szeretnél videókat nézni vagy számokat hallgatni, akkor a figyelmeddel “fizetsz” a szolgáltatásért. Vagyis reklámok nézésére vagy hallgatására vagy kényszerítve, és szórakozásodat áttételesen a hirdető fizeti meg.

A YouTube-os reklámoktól úgy is megszabadulhatsz, ha letöltesz egy reklámblokkolót. Ennek használatánál érdemes a méltányosság elvét követni, hiszen ezáltal megfosztod a tartalom előállítóját az egyik fontos bevételi forrásától. A jobb blokkolóknál például beállíthatod, hogy minden reklámot kiszűrjön-e a program, vagy csak a tartalom elérését zavarókat.

A kép kattintás után nagyítható.

2.6. Játékokban elhelyezett hirdetések

Reklámok egyre inkább felbukkannak az online játékok világában is. Ezek legtöbbször jól illeszkednek a játék környezetéhez és élményvilágához, például …

  • betöltés közben jelennek meg,
  • vagy a játék hátterébe simulnak bele, hasonlóan az utcai óriásplakátokhoz,
  • esetenként pedig olyan helyzetekben bukkannak fel, amikor a játékos amúgy is megállítaná a játékot (például más játékosokkal való beszélgetés közben).

A sport témájú játékok képi világa például a sportközvetítéseket másolja. A reklámok elhelyezése is olyan, mint egy valódi sportpályán: a sportolók teljesítményét nem befolyásolja, a nézők élményét pedig nem rontja. Ezekhez a reklámokhoz már a valós életben hozzászoktunk, így kevésbé váltanak ki rossz érzéseket. Mindemellett puszta jelenlétükkel is befolyásolhatják vásárlási döntéseinket, amivel a reklámozók is tisztában vannak.

2.7. Reklámcélú hoaxok

A cégek gyakran nyúlnak olyan nem szokványos, megtévesztésen alapuló hirdetési eszközökhöz, amelyek hatására a média anélkül ír róluk, hogy hirdetniük kellene. Ezeknek a hoax-jellegű reklámozásoknak az egyik gyakori formája a vírusvideó. Ennek során a cégek kreatívjai kitalálnak egy kamu ügyet, eseményt vagy karaktert, majd leforgatnak egy velük kapcsolatos rövid történetet. Ezután a videót mindenféle közösségi oldalon terjeszteni kezdik – várva, hogy a népszerűség hatására a hagyományos média is lecsapjon a videóra.

Az sem baj, ha az átverés egy idő múlva lelepleződik, mert ez csak újabb köröket jelent a médiában, vagyis további ingyenes hírverést. A cégek számára fontos azonban, hogy a gyorsan terjedő videó összekapcsolható legyen a hirdetni kívánt termékkel, szolgáltatással vagy márkával, vagyis lehetőleg ne lehessen úgy elmesélni a történetet, hogy a márka neve kimaradjon a sztoriból.

Feladat: Nézd meg az alábbi videót, majd válaszolj a kérdésre!

Az alábbi “amatőr felvételen” a focista David Beckham “vadászott le” három kukát a tengerparton. Mivel a videót ebben a fejezetben szerepeltetjük, nem tesszük fel a kérdést, hogy reklámról van-e szó (igen, arról :).

Az eredményed

Gratulálunk, eltaláltad.

 

Ez most nem sikerült túl jól. Majd legközelebb!

 

#1. Próbáld kitalálni, mit szeretett volna a videó hirdetni.

Akkor tippeltél jól, ha az üdítőre tippeltél, név szerint a focista kezében is könnyen szpotolható Pepsit reklámozta a videó. Természetesen a felsoroltak közül más is szóba jöhetett volna, de ahhoz azoknak a termékeknek hangsúlyosabban kellett volna megjelenniük a videóban.

Beküldöm

Tovább 3. fejezethez.