1. fejezet: Miért fontos, hogy felismerd a reklámokat?

Tananyagunk első részében megtanulhattad, hogy egy információ feldolgozásához mindig jó tudni, hogy azt ki gyártotta, és mi volt a célja vele. Különösen igaz ez az állítás a reklámokkal kapcsolatban, amelyek alapvető célja vásárlási döntéseink befolyásolása.

Ebben a részben bemutatjuk az online hirdetések néhány jellemző formáját, valamint megtudhatod, miért közeledett egymáshoz az idők folyamán a reklám és a hír az online médiában.

Alapozóként nézd meg az alábbi videót, amelyből megtudhatod, hogy

  • a hirdetések milyen célból születnek,
  • miben segíthet az eladási cél felismerése,
  • miben más a reklámozás az interneten,
  • és milyen fő reklámozási formákkal találkozhatsz az online világban.

2. fejezet: Milyen hirdetési formákkal találkozhatsz a neten?

A következő gyakorlatokban népszerű online reklámozási technikákat, valamint azok jellemzőit mutatjuk be.

2.1. Hagyományos bannerek és személyre szabott hirdetések

Az egyik legismertebb online hirdetési forma a banner hirdetés, amivel főként hírportálokon, honlapokon találkozhatsz. Ez a fajta reklám könnyen felismerhető, ugyanis a hirdetést kötelező látványosan elkülöníteni a szerkesztőségi tartalomtól (a lenti fotón pirossal karikáztuk be az erre utaló jelzést). A honlapot felkereső látogatók általában ugyanazokat a hirdetéseket látják a bannereken. A hagyományos bannerek hatékonysága alacsony, mivel az emberek idővel megtanulták kizárni az őket nem érdeklő reklámokat.

A bannerek néha valóban zavaróak, főleg ha a semmiből előbukkanva beterítik a teljes oldalt. Ugyanakkor tartsd fejben, hogy sok helyen a tartalmat ingyen kapod, amit a készítők komoly munkával hoznak létre. Bár más finanszírozási módok is léteznek, az ingyenes tartalmak elkészítésének költségeit jelentős részben az oldalon felbukkanó hirdetések fedezik. Így még ha reklámblokkolót is használsz, gondold át, mely oldalak esetében kapcsolod ki a blokkolót – ezzel is támogatva kedvenc oldalaid működését.

A kép kattintás után nagyítható.

Talán már te is találkoztál azzal a jelenséggel, hogy miután a Google-ben rákerestél egy játék nevére, utána hetekig – bármerre is jártál a neten – ugyanannak a játéknak a hirdetése kísértett. Ez annak köszönhető, hogy a fix bannereket egyre inkább felváltja az online hirdetési piac egy fontos újítása, a személyre szabott reklám.

Ezek a hirdetések külsőre sokszor nem különböznek egy hagyományos banner hirdetéstől, de lényeges különbség, hogy kifejezetten neked szólnak. Ezért van az, hogy ugyanazon az oldalon más reklámokat lát például az apukád a mobilján, és mást te a saját mobilodon. Az online hirdetési piac arra épül, hogy minél több adatot gyűjtsön rólad úgynevezett sütik segítségével, és ez alapján okos programok szállítsák neked az érdeklődésednek megfelelő hirdetéseket.

Vagyis elsősorban a digitális lábnyomod határozza meg, hogy milyen hirdetéseket helyeznek el számodra a különböző internetes felületeken. A pontos célzás növeli a hirdetés hatékonyságát, és könnyebben befolyásolhatja a gyanútlan fogyasztót.

Feladat: Tanulmányozd az alábbi képernyőmentést, majd válaszolj a kérdésekre!

A kép kattintás után nagyítható.

Az eredményed

Gratulálunk, jól dolgoztál!  
Ez most még nem sikerült túl jól. Érdemes gyakorolni.  

#1. Melyik oldalon jelent meg a fenti hirdetés?

A helyes válasz: CNN Travel. A személyre szabott reklámozásnak köszönhetően akár külföldi oldalakon is célzott magyar hirdetések jöhetnek szembe veled – így például akár a CNN amerikai hírportál utazási oldalán is.

#2. Az alábbi termékek közül vajon melyekre kereshetett rá korábban az, akinek a fenti hirdetés megjelent?

A helyes válasz: Playstation játékok és tévék. A látogató számára az alapján választotta ki épp ezt a hirdetést a szolgáltató, hogy érzékelte: a látogató korábban rákeresett néhány Playstation játékra és különböző televíziókra. Ezért ezekkel kapcsolatos ajánlatokkal halmozta el. Ezek a hirdetések személyre szabottak: egy más érdeklődésű látogatónak ugyanezen a helyen egy saját érdeklődésének megfelelő ajánlat jön fel.

#3. Mit gondolsz, miért befolyásolhatnak jobban a személyre szabott reklámok hagyományos banner hirdetésekhez képest?

A helyes válasz: Mert kapcsolódnak aktuális érdeklődésünkhöz. Ezért aztán nem a zavaró effektet látjuk bennük, hanem a lehetséges megoldást.

Beküldöm

2.2. Fizetett tartalmak a közösségi médiában

Előfordult már veled, hogy a facebookos hírfolyamodat pörgetve olyan oldalak posztjai bukkantak fel, amelyeket soha nem követtél be? Ennek több oka is lehet, az egyik például az, hogy fizetett posztról van szó. Ilyen esetekben az adott tartalom azért jelenik meg a hírfolyamodban, mert éppen beleestél a hirdető által meghatározott célcsoportba.

A lenti poszt megrendelője talán épp azt választotta, hogy hirdetése

  • olyan budapesti férfiak számára jelenjen meg,
  • akik az üzletétől 10 kilométerre laknak,
  • és fodrászattal kapcsolatos oldalakat követnek.

A hirdetői célzás variációs lehetősége szinte végtelen. Az eladói szándékot az alábbi esetben a pirossal bekarikázott Hirdetés felirat jeleníti meg.

Ez a hirdetési forma sokszor még trükkösebben jelenik meg hírfolyamodban: például ismerőseid nevével “hitelesítik”, ezzel is közelebb hozva a témát. Tartsd fejben: az, hogy egy ismerősöd neve megjelenik egy hírfolyamos hirdetés felett, nem feltétlenül jelenti, hogy ismerősöd egyet is ért az abban leírtakkal. Ő mindössze bekövette a hirdetést kirakó oldalt, és ezt az információt a Facebook felhasználja hirdetései vonzóbbá tételéhez (a lenti képen pirossal húztuk alá az ajánláshoz felhasznált ismerős nevét, valamint a Hirdetés feliratot).

A kép kattintás után nagyítható.

Feladat: Az alábbi linkre kattintva görgess le addig a részig, ahonnan megtudhatod, miként jelenít meg egy hirdetést a Facebook!

2.3. Influencerek szponzorált tartalmai

Az Instagram, a Facebook és közösségi oldalak tele vannak a felhasználók által közzétett szponzorált tartalmakkal, amelyek elsődleges árulkodó jeleit bemutattuk már a közlői szándékokról szóló tananyagunkban. De persze ismétlés a tudás anyja:

  • Figyelj minden olyan árulkodó hashtagre, mint amilyen például a #reklám vagy a #hirdetés.
  • Néha a hashtagek helyett a videóban mondják el, vagy a kísérő szövegben jelzik a felhasználó és a reklámozó közötti együttműködés tényét.
  • És persze olyan is előfordul, hogy a közlő nem jelzi a reklámtartalmat, de ebben az esetben ma már akár büntetésekre is számíthat.

A hirdetők persze nem fizetnek bárkinek, hogy írjon vagy beszéljen termékeikről. Leginkább azokat a kiemelt szereplőket – influenszereket – bízzák meg üzeneteik tolmácsolására, akiknek

  • vagy sok lelkes követőjük van,
  • vagy egy adott résztéma (rúzsok, videojátékok, sport, ékszerek, stb.) meghatározó véleménynyilvánítói.

A népszerű magyar influenszer, Justvidman például a rá jellemző animált karakterek felhasználásával készítette el az alábbi hirdetést:

 

Mint az a videó alatti kommentekből is látható, az emberek azért követnek egy influenszert, mert szeretik a képeit, sztorijait, videóit. Ha egy kedvelt influenszer reklámoz valamit, nagyobb hatása lehet a követői vásárlási döntéseire.

A kommenteket tartalmazó kép kattintás után nagyítható.

Feladat: Keress valamelyik közösségi oldalon (Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, stb.) egy szponzorált tartalmat!

Mutasd be, miről ismerted fel, majd értékeld egy 1-10-es skálán a hasznossága szerint, azaz hogy számodra mennyire volt hasznos a tartalom (0: egyáltalán nem volt hasznos, 10: szuperhasznos volt)!

Tovább 2.4. fejezethez.