Online tananyagok trollok és álhírek könnyebb felismeréséhez

2020.11.17.

Az Idea Alapítvány elsődlegesen 13-15 éves diákok számára készít médiaértést és kritikai gondolkodást fejlesztő tanyagokat. Ezeket a csomagokat a tanárképzéseinken résztvevő pedagógusok közreműködésével építjük be az iskolai órákba. A koronavírus-járvány korlátozásai adták az ötletet, hogy fő tevékenységünk mellett olyan online tananyagokat is létrehozzunk, amelyek akár a távoktatás keretein belül is kiadhatók a diákoknak.

Hogyan épülnek fel az online kurzusok?

Az e-learning anyagok – az információ megfelelő szűréséhez szükséges kompetenciák fejlesztése körében – egymásra épülő témakörök feldolgozását kínálják. Az első három anyag a közlő szándéka szerinti információtípusok témakörét dolgozza fel, kiemelve a közlői szándékok közül az eladás és a provokáció szándékát.

A tananyag szöveges olvasnivalókra és az ismeretanyagot feldolgozó videókra épül, amit a megértést és a tudás elmélyítését segítő gyakorlatok kísérnek. A tananyag gazdag, a korosztály információs környezetéből vett illusztrációs példatárral segíti a készségfejlesztést.

A feladatok között kvíz jellegű, fogalompárosító, szövegalkotó és kifejtős feladatok egyaránt helyet kapnak, amelyek kitöltésének helyességéről a diákok azonnali visszajelzést és magyarázatot kapnak.

Hogyan dolgozhatók fel online kurzusaink?

Online tananyagainkat elsősorban tanári útmutatás mellett ajánljuk, 13-15 éves diákok számára. A házi feladatként, önálló otthoni feldolgozásra alkalmas tananyag átolvasásának, kitöltésének ideje körülbelül 60-90 perc.

Azon pedagógusok számára, akik az ismeretek elsajátítását mérhető, osztályozható kérdéssorral tesztelnék, Google Űrlapos mintatesztsorokat készítettünk. Ezek saját környezetbe történő átültetéséről itt írunk részletesebben. (letölthető pdf)

A csomagok elérhetősége

A többlépcsős projekt első fázisában az alábbi e-learningek és hozzájuk kapcsolódó ellenőrző feladatsorok érhetők el:

1. Fedezd fel, milyen célból szólnak hozzád!

Ahhoz, hogy el tudjuk dönteni, hihetünk-e egy információnak, első körben érdemes elgondolkodni azon: vajon mit akar a közlő elérni az üzenetével. A közlő szándékának a felismerése azért fontos, mert ennek segítségével pontosabban megérthetjük az általa közvetített üzenetet, és elkerülhetjük a rejtett befolyásolást is.

A közlői szándékokat bemutató tananyag elérhető itt.
Az ismeretek elsajátítását ellenőrző tesztsor pedig elérhető itt.

2. Így ismerd fel a reklámozást!

A reklámok elsődleges célja vásárlási döntéseink befolyásolása. Ebben az e-learningben bemutatjuk az online hirdetések néhány jellemző formáját, valamint szót ejtünk arról is, miért közeledett egymáshoz az idők folyamán a reklám és a hír az online médiában, és ennek milyen következményei lettek a tartalomgyártás szempontjából.

A reklámok felismerését segítő tananyag elérhető itt.
Az ismeretek elsajátítását ellenőrző tesztsor pedig elérhető itt.

3. Így ismerd fel és kezeld a trollokat!

Ha felismerjük a közlő szándékát, egyszerűbben eldönthetjük, mit tegyünk az információval. Különösen igaz ez az állítás azokkal az üzenetekkel kapcsolatban, amelyeket internetes trolloktól kapunk. Tananyagunkban bemutatjuk, mi az online trollok célja, milyen árulkodó jelek segítenek felismerni őket, és hogyan érdemes reagálni rájuk.

A trollok felismerését és kezelését segítő tananyag elérhető itt.
Az ismeretek elsajátítását ellenőrző tesztsor pedig elérhető itt.

További terveink

A jövőben folyamatosan bővítjük az elérhető tananyagok körét. Az információs műveltség témaköreiből egy egymásra épülő, teljességre törekvő e-learning készletet szeretnénk összeállítani, ezzel is segítve a kritikai és szelekciós készségek iskolai környezetben zajló fejlesztését.

További információ: ideaalapitvany@gmail.com