InfoGrund: 2021-es képzéseink és egyéb tevékenységeink tapasztalatai

2022.02.08.

Az Alapítvány tevékenységét 2021-ben is jelentősen befolyásolta a járványhelyzet miatt időszakosan bevezetett online oktatás, valamint az ősz folyamán az iskolai oktatás bizonytalansága. Az év elején elindított tanárképzéseinket 2021 tavaszán fel kellett függesztenünk, emiatt a képzés utáni oktatási gyakorlatot résztvevő tanáraink nem tudták lezárni 2021-ben.

Az év azonban komoly elismerést is hozott alapítványunk számára: kategóriagyőztesek lettünk az Edison100-as listán. Az Edisonplatform 100-as listájára olyan kezdeményezések kerülhetnek fel, amelyek gyerekeket fejlesztő, innovatív és tudásalapú programokat kínálnak. Az Idea Alapítvány 2021-ben a Digitális világ kategóriában kapott díjat.

A másik komoly elismerés, hogy a Telekom az Idea Alapítványt választotta ki a 2021-ben támogatott nyolc civil szervet egyikeként. A Telekomtól kapott adományt 2022-ben vidéki képzések szervezésére, a tanárközösség fejlesztésére és egy hamis információ felismerését segítő applikáció fejlesztésére fordítjuk.

InfoGrund tanárképzés

2021 februárjában két csoportban indult el az InfoGrund tanárképzés, amelyre összesen 18 tanár jelentkezett. A bevezető alkalom után következett a képzés e-learning szakasza, de a járványhelyzet miatt a jelenléti képzést már nem tudtuk megtartani. A képzést szeptemberben folytattuk 11 tanár részvételével az alábbi nyolc iskolából:

  • Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégium;
  • Mindszenty József Római Katolikus Óvoda és Nyelvoktató Német Nemzetiségi Általános Iskola;
  • Esztergomi Dobó Katalin Gimnázium;
  • Móricz Zsigmond Gimnázium Budapest;
  • Bercsényi Miklós Katolikus Gimnázium és Kollégium Általános Iskola Óvoda;
  • Pestújhelyi Általános Iskola;
  • Aquincum Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola;
  • Babérliget Általános Iskola.

Az iskolai oktatás bizonytalanságai miatt 2021-ben csupán egy tanár tudta befejezni a képzéshez tartozó oktatási gyakorlatot. A képzésben részt vevő többi tanár 2022 márciusáig valósítja meg saját iskolájában a nyolc foglalkozásból álló sorozatot. Az akkreditációs követelmények között elvárt beszámolók 2021 januárjáig a tanárok többségétől nem érkeztek meg, ezért a tavalyi összefoglalótól eltérően ezekből idén nem tudunk idézni.

E-learning tananyag

Elkészült az információs ökoszisztéma működési mechanizmusait, az álhírek és a megtévesztő információk felismeréséhez szükséges ismereteket fejlesztő e-learning tananyagcsomagunk következő fejezete. A 13-15 éves korosztályt megcélzó tananyag arra a kérdésre keresi a választ, miért csapnak be minket könnyen az álhírek, és melyek azok az emberi gondolkodásban és információfeldolgozásban megjelenő jellemzők, amelyek könnyen becsaphatóvá tesznek minket. Az e-learning tananyagban videoanyagok, ismereteket elmélyítő gyakorlatok és az ismeretek alapos elsajátításának ellenőrzését biztosító kvíz is helyett kapott. Az e-learning tananyag szabadon hozzáférhető formában kínál ismereteket a kritikai gondolkodás fejlesztéshez.

Projektfüzet

A tanárok munkáját megkönnyítő projektfüzetet 2021-ben újabb 1000 példányban nyomtattuk ki. A projektfüzeteket igény szerint a korábbi képzésekben részt vett tanároknak juttattuk el, valamint a képzésben lévő tanárok iskolai oktatási gyakorlata során hasznosítottuk.

Online gyakorlópálya

A pálya célja az InfoGrund iskolai tananyagcsomag kiegészítése további gyakorlási lehetőséggel. Az online gyakorlópályán a diákok új példákon (videók, újságcikkek elemzésén) keresztül gyakorolhatják az órán tanultakat. A pálya lehetőséget kínál arra, hogy a diákok a tudásukat biztosabbá tegyék, egyben lehetőséget ad arra is, hogy a példák folyamatos frissítésével aktuális hírek, információk is bekerüljenek a tananyagba. Az online gyakorlópálya hat témakörben (a közlő szándéka, az 5W, a hírmúzsa, az tény/vélemény, a filterteszt és az álhír típusok) egészíti ki és teszi gyakorolhatóvá a korábban tanultakat.